آموزش php بخش چهارم: آشنایی بیشتر با php

 با توجه به رشد و قابلیتهای php و استفاده روز افزون از آن در طراحی وب سایت ، PHP  از کلمه ‘Hypertext Preprocessor’ گرفته شده است. (عبارت پیش پردازشگر (preprocessor) به این معنی است که PHP، ابتدا دستورات را پردازش نموده، سپس خروجی را به صورت html نمایش می دهد.

لازم به ذکر است php  جزو زبان های سمت سرور (server side) می باشد.سمت سرویس دهنده بودن PHP، به معنای این است که تمام پردازشهاي این زبان بر روي سرویس دهنده (Server) انجام می شود. یک سرویس دهنده، در حقیقت یک کامپیوتر مخصوص می باشد که صفحات وب در آنجا نگهداري می شوند و از آنجا به مرورگر کاربر منتقل می شوند. در ادامه به روند انجام این موضوع می پردازیم.

تصویر ذیل نماي وب رسمی PHP به آدرس www.php.net است.

pic-871

این پایگاه از کاملترین مرجع ها براي یافتن پاسخ سوالات شما می باشد. در این وبسایت راهنمایی براي آخرین نسخه php ارائه شده است. منظور از Cross-platform بودن این زبان، این است که بر روي هر سخت افزار مجتمع و با هر سیستم عاملی از قبیل Unix و Macintosh ،Windows NT و OS/2 اجرا می شود. توجه داشته باشید که منظور از این سیستم عامل، سیستم عاملهایی می باشند که بر روي سرویس دهنده نصب می شوند. PHP نه تنها قابلیت اجرا بر روي هر سیستم عاملی را دارا می باشد، بلکه براي منتقل کردن برنامه هاي آن از یک سیستم عامل دیگر، احتیاج به تغییرات اندکی خواهید داشت و حتی در بعضی موارد، بدون هیچ تغییري می توانید، یک برنامۀ به زبان PHP را از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر منتقل کنید. منظور از HTML embedded بودن PHP این است که دستورات این زبان در بین کدهاي HTML قرار می گیرند. بر این اساس برنامه نویسی به زبان PHP کمی پیچیده تر از برنامه نویسی به زبان HTML، می باشد. PHP بر خلاف زبانهاي برنامه نویسی دیگر (programming Languages) یک زبان اسکریپتی (scripting language) می باشد. به عبارت دیگر بعد از یک رویداد (event)، اجراء میشوند. این رویدادها می توانند شامل ارسال یک فرم، رفتن به یک آدرسURL مشخص و یا مواردی از این قبیل باشند. معروف ترین و متداولترین زبان اسکریپتی، Java Script  است که معمولا براي پاسخ به رویدادهاي کاربر در مرورگر وب، استفاده می شود. تنها تفاوت عمده میان Java Script  و PHP در این است که Java Script یک تکنولوژي سمت سرویس گیرنده (client-side) می باشد، اما php سمت سرور (server-side)است. زبانهایی مانند Java Script یا PHP، تفسیر شونده (interpreted) نامیده می شوند. به صورت مفهومی تر، براي اجرا به یک مفسر مانند مرورگرهای وب نیاز دارند اما زبانهاي برنامه نویسی مانند C یا Java بعد از ترجمه دستورات به زبان ماشین (Compile) به تنهایی قابل اجرا می باشند. در این مقاله به بررسی نسخه 4PHP  می پردازیم. اما به دلیل جدید بودن این نسخه بیشتر سرویس دهنده ها از نسخه 3.x استفاده می کنند. تفاوت این دو نسخه بسیار اندك است و تغییرات مهم، عموماً در مسیر اصلاح عملکرد این زبان صورت گرفته است.